Första gången...

 
Jonna och hennes kompis Ellen har sovit över tillsammans för först gången. De bestämde det redan för två veckor sedan. Flera gånger varje dag sen vi bestämde datumet har Jonna frågar när det är och hur många dagar det är kvar, de har helt enkelt vart väldigt laddade för detta båda två. Själv har jag också vart lite nervös inför detta, inte för att tjejerna inte skulle klara det för det vet jag att de gör, utan att jag själv mins det från min barndom då jag och framför allt Anna (Ellens faster) sov över hos varandra och hur pirrigt, kul och speciellt det kändes. Jonna och Ellen klarade det fint, de hade riktigt kul med pyjamasparty och lite godis precis som det skulle vara. Idag skulle Ellens mamma och syster kommit på lunch och sedan skulle vi ha åkt till badhuset, men så blev det inte utan Ellens mamma fick åka till sjukhuset med bruten hand så det blev en lång dag för dem tillsammans idag och vad gör man för att underhålla två flickor i 3-årsåldern…. Bakning är nått de gillar båda två så vi passade på att göra ett par supergoda cookies med polkagrisar. 
 
 
 
 
 
 

Polkacookies

 

150 g mörkchoklad

100 g smör

1½ dl brun farinsocker

1 ägg

2 dl vetemjöl

1½ dl havregryn

1 tsk bakpulver

100 g krossade polkagrisar

Ev. några droppar pepparmintsarom

 

Smält smöret tillsammans med chokladen på svag värme. Rör ner farinsockret, blanda i ägg, vetemjöl, havregryn och bakpulver och rör ihop till en tjock smet. Tillsätt några droppar pepparmintsarom om man vill ha lite mer mintsmak på kakorna. Krossa polkagrisarna och häll 2/3 i smeten. Forma till små eller stora bollar (12 stora eller 24 små) och platta ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Kakorna flyter ut ganska mycket så lägg dem inte för tätt. Grädda mitt i ugnen, 5-6 min för små och 10-12 min för stora i 175 grader.

 

´ 

Jag hittade detta receptet i Amelia Jul för några år sedan och vet med egen erfarenhet att det är strykande åtgång på dem så därför tyckte jag att det var lika bra att göra dubbel satts. Jag mins att jag tyckte att de blev lite för stora när jag gjorde 12 st därför gjorde jag dem hälften så stora idag och då tyckte jag att de blev lagom stora. En miss jag gjorde var att jag körde polkagrisarna i matberedaren och för länge därför blev det mer som ett pulver än kross så mortel hade nog vart bättre…. Men de blev så goda som jag kom ihåg och det var ju huvudsaken….. mums…
 
 
 
Det vackra fatet har min morfar svarvat till mig och prytt med fina fåglar, detta kakfat är jag mycket glad i men jag vet inte varför jag glömmer att plocka fram det när det är bjudning får skärpa mig.
 
 
 
Ska ge några kakor till min pappa i farsdagpresent tänkte jag
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0