Ytkaka

 

Imorgon skall Peter och hunden Rasmus iväg på den årliga viltspårspokalen som anordnas i Phalenesällskapets regi. Den som vinner får i uppgift att anordna tävlingen året där på. Det är nu fjärde året som det går av stapeln, de tidigare tre åren har Peter och Rasmus stått som vinnare och därmed är han arrangör även i år… Min uppgift blev att fixa fika så jag kom på att jag kunde slänga ihop en så kallad Ytkaka. Under tiden som jag pluggade till sjuksköterska jobbade jag extra på IVA i Lidköping (en underbar arbetsplats som fortfarande finns i mitt hjärta), vissa dagar var det hur mycket som helst att göra och vissa dagar var det lugnare och det var väl det som var lite av tjusningen. Det kunde hända att vi USK:or slängde ihop en kaka eller så under de lugna dagarna, därav byttes en del enkla recept mellan oss i personalen. Ytkaka var ett recept som jag fått därifrån som goa Ingvor konstruerat själv. Den är hur god som helst och enkel att göra, lätt att variera efter smak och årstid. God som den är eller tillsammans med glass eller vaniljsås.

 

Ykaka

100 g smält margarin

2 ägg

3 dl socker

3 dl vetemjöl

Bär eller frukt

 

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Förbered bären eller skiva frukten

3. Vispa ihop ägg och socker till en smet.

4. Rör i mjölet och slutligen margarinet.

5. Häll smeten i en smord form och strö över bär eller frukt

6. Grädda kakan tills den är klar ca 35 min, den ska vara lite seg (som en kladdkaka)

 

 Ytkaka med äpple och kanel

 

Lycka till imorgon Peter och Rasmus

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0