Mumsig glasstårta med sandwichglassar och oreokex

 
 
Tänk att det snart gått en hel månad sedan Jonna fyllde år, det händer massa både här hemma och på jobbet så bloggandet har kommit åt sidan lite....
Jonna älskar glass i alla dess typer, en favorit är sandwich som hon gärna köper när hon får välja så när hennes mormor, morfar, gammel morfar och Ulla kom på kalas hade jag gjort en god tårta med just dessa glassar, dekorerade den med grädde och jordgubbar så att den blev lite mer sommrig... och självklart i prinsesstema... som allt annat just nu... hihi...
 
Glasstårta med sanwich och oreo
ca 18 st sandwichglassar
oreokex
3-5 dl vispad grädde
choklad sås (hemmagjord eller färdig köpt)
 
Lägg sandwicharna i botten på en form, kan behöva skära dem i bitar och pussla ihop så att de blir tätt, varva med grädde och chokladsås och lägg på så många lager som önskas. Krossa kexen och dekorera med dem ovan på eller ha dem i mellan lagerna i tårtan. Ställ i frysen tills den skall ätas. Jag dekorerade den med grädde och skivade jordgubbar för en mer somrig tårta.
 
Chokladsås
1 msk smör
1½ msk kakao
1 msk sirap
3 msk socker
1 dl grädde
 
Smält smöret och vispa i kakaon. Tillsätt sirap, socker och sist grädden.
Låt koka ihop. Låt den svalna innan den hälls i glasstårtan. Om den skall vara till glass som skall ätas med en gång är den ju förstås god att äta även varm eller ljummen.
 
 
 
 
Det blev en riktig god glasståta som jag garanterat kommer att göra igen...  För att får den som en "klänning" gjorde jag så att jag tog en lagom stor skål och täckte den med plastfolie och la sedan i glassarna och fyllningarna. Ställde in den i frysen och när det var dags att äta den tog jag ut den och kunde lätt få ut den ur formen genom att dra i plastfolien.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0