Jonna 4 år

 
 
 
Den 11 Juni fyllde vår Jonna 4 år, liten blir stor. Det blev så i år att det blev många kalaser för Jonna och det var absolut inget fel tyckte Jonna som fick stå i centrum i princip hela den veckan. Mamma och pappa blev dock helt slut efter alla kalas, Efter ett av hennes två barnkalaser somnade jag i solen såpas länge att jag var helt röd och märken efter kläder och halsband.....

Födelsedagen firades med sjönsång från familjen som kom med frukost på sängen och paket. Sedan ville hon åka till förskolan och bjuda på glass som hon noga valt ut vilken sort det skulle vara. Kusinen passade även på att ta studenten denna dag så efter utspringning och studentkortege åkte vi hem till oss och grillade och åt pinsessglasstårta som Jonna beställt. Många fina paket blev det denna dag men mest speciellt var nog ändå en egen (rosa) cykel utan stödhjul...

 

 

 

 

Glasstårta med kaksmet och jordgubbar         

från bloggen bakemyday. http://bakemyday.se/fira-midsommar-med-en-smatt-galen-glasstarta/

Kaksmet

2 ägg

2,5 dl strösocker

100 gram smält smör

2,5 dl vetemjöl

 

Rör strösocker och ägg vitt och fluffigt. Blanda ner det smälta smöret och till sist vetemjölet. Fyll springformen med kaksmeten och ställ in i frysen i 1 timme så att den blir hyfsat fryst (den ska inte bakas).

 

1,5 liter gräddglass

0,5 liter jordgubbar

 

Rör glassen mjuk. Dela jordgubbarna i mindre bitar och vänd ner i glassmeten. Ta ut springformen från frysen och fyll på med glassblandningen. Spara 5 mm upp till kanten på springformen.

 

200 gram choklad

0,5 liter jordgubbar

 

Smält chokladen i ett vattenbad. Doppa jordgubbarna i chokladen och ställ dem på en tallrik så länge. Häll resten av chokladen över glassen i springformen (När jag gjorde barbietårtan la jag chokladen som ett lager mellan glassen). Toppa nu med de chokladdoppade jordgubbarna och låt sedan hela kalaset stå i frysen tills det är dags att servera.

 

 
 
 
  Resultatet blev en spännande och mycket god kombination, min sambos favorit just nu tror jag... Om jag ska var riktigt ärlig var jag tvungen och test göra den en gång innan jag gjorde den till kalaset, det har jag ju visat tidigare. Den gången bjöd vi den till våra vänner från Åsaka, de gav den goda poäng som testsmakare så då gjorde jag den igen men nu som lite mer prinsessig ála Jonna.
 
 (Testtårtan, inte lika fin som på bloggen bakemyday, kolla gärna där)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0