Godaste tårtan om jag själv får välja...

 

 

Viken kalashelg det har varit i helgen. Det ena kalaset har löst av det andra… på tre dagar har vi vart på två barnkalas och haft ett kalas själva. Kul har det varit!!

 

På torsdag fyller Alvar ett år och snart fyller även jag år så då passade vi på att slå ihop våra kalaser. Tänk att lille Alvar redan blir ett år, vad tiden gått fort men när man tittar på honom vår lille guldklimp då fattar men att tiden gått ett år, fem tänder, spring i benen (han har ju gått i över en månad redan), vilja och vill göra allt som stora syrran… … så vist han börjar bli stor.

 

Tårtan till Alvar har planerats ett tag nu, jag var ju helt säker på att jag skulle göra en tårta med turkosa skor på. Alvar är nämligen helt tokig i skor. Han gillar alla och allas skor men mest gillar han sina egna skor, ett par turkosa KAVAT skor som han fick i julklapp av farmor och farfar, han vill alltid ha dem på sig, har han dem inte på sig kommer han med dem i händerna och vill att någon ska ta på han dem… så valet att ha skor på tårtan var rätt enkelt. Det var dock inte lika enkelt att göra dessa skor som jag hade tänkt mig. Jag gjorde dem i sockerpasta, men det bara ramlade isär och torkade alldeles för fort så de blev inte alls som jag hade tänkt mig, så jag måste säga att jag inte blev nöjd med skorna, det var synd men vad ska man göra, jag hade inte tid att göra nya så det fick duga ändå…. Nästa gång jag ska modellera ska jag nog prova att göra MMF… och se om jag gillar det bättre?

Receptet på tårtan hittade jag på nätet, http://bakochdessert.se/recept/visa-recept/Very-Cherry-Chocolate-Cake . Det stod att den skulle smaka som chokladpudding, den smakade verkligen det också. Jag som egentligen inte är så mycket för att äta tårtor (tycker mest det är kul att göra dem) måste ärligt säga att det var nog en av det godaste tårtor jag ätit, så prova att göra den. Den var dessutom enkel att göra.

 

 

Very Cherry Chocolate Cake           12-16 personer (jag gjorde två satser)

Bottnarna:

2 st ägg

2½ dl starkt kaffe

2½ dl filmjölk

1,25 del matolja

200 g vetemjöl

450 g strösocker

85 g kakao

1 tsk bakpulver

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

1 msk vaniljpulver

Fyllning:

500 g mascarpone

3½ dl vispgrädde

120g strösocker

1 tsk vaniljpulver

2½ dl körsbärssylt

Choklad ganache:

100 g mörk choklad

2 sl vispgrädde

1 msk smör

 

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla 3 stycken bakformar som är 20 cm i diameter.

2. Blanda samman ägg, kaffe, matolja och filmjölk i en bunke till en köksassistent. Kör blandningen på låg medelvärme med en flatblandare någon minut.

3. Blanda under tiden samman alla torra ingredienser och tillsätt dem sedan till vätskorna. Mixa smeten på medelhög hastighet i ca 2 minuter.

4. Fördela smeten i de tre formarna, skaka formarna lite försiktigt så smeten fördelas jämnt.

5. Grädda kakorna mitt i ugnen, ca 35 minuter. Rotera gärna kakorna efter ca 20 minuter så värmen fördelas på bästa sätt.

6. Bottnarna är klara när en provsticka kommer ut torr. Obs att kakorna ser kladdiga ut men det ska de göra. Frestas inte att låta dem stå inne lite extra, de är klara när en provsticka kommer ut torr.

7. Ta ut kakorna och låt dem svalan i formen på bakgaller ca 20 minuter innan de vänd upp och ner på en plåt. Låt dem sedan svalna helt under formarna innan tårtan monteras.

8. Montering

9. Låt gärna bottnarna ligga i frysen ca 30 minuter innan tårtan börjar monteras.

10. Vispa under tiden samman mascarpne, grädde, socker samt vaniljpulver i maskin till en fluffig, fast kräm. Tillsätt sedan körsbärsmarmeladen. Vispa så allt blandas jämt.

11. Lägg en botten på ett tårtfat och bred på ett lager av mascarponekrämen. Upprepa med följande lager. När sista bottnen pålagd så sprid ut krämen på toppen och på sidorna. Använd en rak palett för att sprida ut krämen slätt och fint.

12. Låt gärna tårtan stå i kylen ca 30 minuter innan den sista finjusteringen görs och evenuellt lite mer mascarponekräm läggs på. Detta underlättar lite att få det riktigt jämnt och fint.

13. Smält chokladen till ganachen över vattenbad. Rör sedan i grädden lite pö om pö och avsluta med att blanka av med en smörklick.

14. Låt ganachen svalna lite innan den fördelas över tårtan.

 

På lördag ska det bli barnkalas, har inte bestämt om det ska bli bara vanligt fika kalas eller om fikat ska gå i något tema, har vart så mycket annat att tänka på ett tag så det har inte funnits tid och eftertanke att klura på detta men jag har ju några dagar på mig ännu… Ska jobba lite nätter nu  så jag får klura då… Tror det blir bra hur det än blir.

 

  
 
 
    
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0