Smörgåstårta à la cub sandwich

 
 
 
Tänk vad skönt det är att känna att orken och även lusten att låta barnen vara med i köket har kommit tillbaka.  Jag kan inte minnas när det senast hände utan att jag var hyper stressad.... Idag har jag och mina goa barn fixat mellokväll mat. Det är ju andra chansen på mellodifestivalen ikväĺl och spänningen har aldrig vart större än nu när samir & Viktor står imot Dollystyle och mina godingar håller på varsin av dessa, vem ska vinna?  Blir spännande att se ikväll, men först ska vi smaka på den goda smörgåstårtan som barnen gjort nästan helt själva med lite stöttning från mig, Alvar hade svårt att sluta provsmaka fyllningen. Mums babba som han säger....
 
 
 
 
 
Smörgåstårta à la cub sandwich  10 bitar
 
2 pkt bacon (à140 gram)
1 grillad kyckling 
10 soltorkade tomater i olja
1 dl majonnäs 
3 dl matlagningsyoghurt 10 %
1 finskuren gräslök
1 tsk dijongsenap
18 stora formbröd, gärna fiber
400 g färskost, typ philapelphiaost 
1 dl körsbärstomater
Rucola
 
Stek baconet knaprigt i en stekpanna.  Låt rinna av på hushållspapper. Hacka det.
 
Plocka köttet från kycklingen och skär i små bitar. Hacka de soltorkade tomaterna.
 
Blanda de soltorkade tomaterna, majonnäs, yoghurt, gräslök, senap, ev 1/2 tsk salt, 1 krm peppar, kyckling bitar babba och 2/3 av baconet. 
 
Kantskär brödet. Lägg ut 6 skivor på ett fat och lägg på hälften av fyllningen. Lägg 6 skivor ovan på och lägg på resten av fyllningen.  Lägg på de sista 6 skivorna och täck med plastfolie. Låt stan i kylen 3-4 timmar.
 
Bred färskosten runt kanterna och ovan på. Strö över de sista baconet, Garnera med halva tomater och rucola.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0