Lycka är att ha goá arbetskamrater

Inom loppet av tre månader gick jag och tre sjuksköterskor till hem för att vi skulle få barn. I onsdags åkte vi alla fyra upp till jobbet för att träffas och visa upp våra ”goingar” (Alvar, Stina, Arvid och Benjamin). Allt började med att jag blev stående i bilkö på E20, så efter lite om och men kom jag något sent fram till Alingsås och kunde bjuda på fika.

Jag hade bakat tårta att bjuda på för det tycker jag ju är så kul och så tycker jag att mina goa arbetskamrater var värda det. Det är ju skönt att vara hemma och jag trivs verkligen med det just nu men samtidigt saknar man ju alla sina arbetskamrater.

När jag ändå var i farten för att göra tårta till mina arbetskamrater gjorde jag även en till Peters jobb. Peter fick bestämma hur han ville att den skulle se ut.

 

 

Jag hade gjort alla tre tårtorna gluten och laktosfria (fast använde Philadelphiaost som inte var laktosfri..) Gjorde tårtbottnarna på enbart potatismjöl, har inte gjort det innan men det funkade bra men blev något mer torra kanske…

 
  
(1. Tårtan till Petersjobb 2. Lycka är att ha goa arbetskamrater 3. Mammor och pappor trivs på avd.5)
 
 1. Fyllningar: Mixade röda vinbär, blandade en del i hårt vispad grädde, andra delen blandade jag med lite marsansåspulver tills det blev en bra konsistens. Det tredje lagret vispade jag grädde med marsanpulver (fuskaade lite). Tårtan spacklade sedan med vitchokladsmörkräm (receptet finns itidigare inlägg). Peter är inte mycket för sockerpasta så han tårta gjordes med ett marsipantäcke i marmorerad grön färg.
 
2. Fyllningar: Gjorde en godisfluff på riesen-kola (hur mumsig som helst... , en chokladkräm och vaniljkrämen som ovan. Tårtan spacklades sedan med två burkar med philadelphia mjölkchoklad (har inte förstått hur god den var!!), dekorerade sedan med fingers kex på sidorna och satte på vackra fjärilar gjorda i sockerpasta.
 
3. Fyllningar: Tårtan är likadan som som tårta 1 fast den är täckt med sockerpasta, dekorerad med figurer som jag gjorde i sockerpasta, de hade dock torkat lite för mycket och sprack sönder lite men jag försökte laga dem så gott det gick.
 
 
Alla tårtorna uppskattades på våra arbetsplatser. Tårta 1 och 3 var riktigt syrlig och inte så söt vilket uppskattades av många på mitt jobb, tårta 2. var riktigt choklad god. Jag har svårt att säga vilken som var bäst men jag kan lova att jag kommer att göra dem båda två igen. Tur att det finns mer vinbär i frysen.
 
 Chokladkräm
1 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
1 tsk vaniljsocker
Koka upp grädden i en kastrull.
Hacka chokladen.
Blanda i chokladen och vaniljsockret i grädden och låt det smälta.
Ställ åt sidan tills det svalnar.
 
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0