Årets första julgodis

 
 
 

Mys!! Nu är julgodiset igång, efter förskolan idag gjorde jag och barnen det första jul godis, det blev rock road. Det är ju så enkelt och perfekt för barn att göra, lätt att hjälpa till. Jag utgick från ett recept som jag brukar göra men ändrade lite. Det är ju det som är bra med rocky road att man kan ta i lite vad man känner för.

 

 

 

Åsas Rocky Road 2013

425 g mörk choklad

100-150 g små marsmallows

120 g blandade saltade nötter (använde en blandning på mandlar, cashewnötter, hasselnötter, pumpakärnor och pistagenötter)

 
 
               
Bryt chokladen i mindre bitar och smäl den i ett vattenbad tills chokladen är helt smält, rör lite då och då.
               
   
 
Hacka nötterna till lagom stora bitar.
 
 
 
Smörj en form med smör eller margarin
 
      
 
Ta bort chokladen från grytan, rör ner nötterna och rör om.
 
     
 
Blanda snabbt i marsmallowsen, blanda väl men snabbt så att de inte smälter. Häll upp i formen och ställ kallt en stund innan de skärs upp i lagon stora bitar efter tycke.
 
 
Jag strödde över lite dekorativt strössel
 
 
Orginal recepter som jag brukar utgå från varje år. Ökade på nötterna detta året och tog blandade nötter. Nästa gång tror jag att jag skall ta ännu mer nötter och frön för det tycker jag är smaskens i hop.
 
 
 
Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0