Julbak med barnen

 
Hej!!
Jonna har haft sin första dag på jullovet, dagen har gått i förberedelser inför julen. Städning och mera julgodis har tillverkats idag. Efter att hela huset var dammat fortsatte jag och Jonna med marsipanfigurer, polkaknäck och lakritskola. I morgon blir det Julmys på Jobbet och efter det blir det tjejmys hos en kompis.
 
 
Lakritskola
Turkiskpeppar 1 dl
Vispgrädde 2 dl
Socker 2 dl
Ljus sirap 2 dl
Flingsalt
 
Krossa eller mortla goisarna, lägg dem tillsammans med socker, sirap och grädde i en gryta. Låt koka på svag värme till 125 grader (ca 40 min). Gör kulprovet. Häll i en form med smörpapper. strö över lite fling salt. Låt svalna, går fortare om man ställer dem en stund i frysen. Skär i bitar och linda in dem i smörpapper.
 
  
  
Jag doppade några bitar på test i mörk choklad och det var en riktig hitt!!!
 
Knäck med polka
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
30 polkagrisar
2 msk smör
 
Blanda socker, grädde och sirap i en kastrull. Koka upp och koka tills smeten klarar kulprovet eller tempraturen är ca 125 grader. Rör om då och då. Kok tiden är ca 20-30 min beroende på grytans storlek.
Krodda karamellerna med en mortel. Rör ner polkakrosset och smöret. Fördela smeten i knäckformar och låt svalna.
 
 
 
Jag och Jonna hade en mysig skaparstund tillsammans, Alvar satt och kollade på mutad med kexrån...
 
 
 
  
 

En julgran, penslad med pärlemorpulver
 
 
 
Gjorde även några goda choklad godisar. Gjorde tre blandningar. 1. Pumpa och solrosfrön, russin doppade i ljus choklad. 2. Corn fales och mörk choklad. 3. Majskrokar i småbitar i mörk choklad.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0