Dagens mellis

 
 
 
Idag har Jonna vart på förskolan och när vädret är bra (uppehåll) brukar jag för det mesta promenera och hämta henne. När vi kom hem hjälptes vi åt att göra fattiga riddare. Det var lite av en favorit när jag var barn. Jonna hade aldrig ätit detta men jag tänkte att hon nog kunde gilla det (tyvärr tänkte jag fel...). Peter och Claes fick också smaka och de tyckte i alla fall att det var gott!
 
Fattiga Riddare 4 potioner
 
Vitt bröd eller kanelbullar
1 ägg
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl mjöl
1 krm salt
1 tsk socker
smör att steka ikanel, kardemumma och socker är gott att pudra över färdigstekta fattiga rifdare.
 
Blanda alla ingredienserna till en slät smet. Lägg i brödet i smeten och låt de suga åt sig smeten under tiden som du smälter smör i en stekpanna. Stek sedan brödbitarna en stund på varje sida. Servera med tex. keso, kesella, sirap eller vad man tycker passar.
 
Jag hade tänkt kesella vanilj men det var slut i lilla affären som jag var i så jag blandade vanlig kesella med lite mjölk och marsanpulver.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0