Juligmoussetårta

 
 
Vilken vacker morgon det var idag!!
Idag kommer Ivar och Arvid med mammor och fikar, lunchar men framför allt leker med oss. Har länge tänkt att jag har velat göra en riktigt julig tårta så idag provade jag min funderingar och den blev super god. Botten på moussetårtan är gjord av ballerina pepparkaka och sedan gjorde jag två mousser, en med lingon och en med vanilj. Över moussen la jag sedan ett gelétäcke gjort av lingonglögg och dekorerade med lingon och ischoklad.
 
 

 Julig moussetårta

 

Botten:

1 paket Ballerina pepparkakakex

50 g mjukt smör

 

Moussen:

5 st Gelantinblad

8 st Äggulor

4 dl socker

200 g mjuksmör

4 dl Grädde

4 dl lingon

2 dl Ryskyoghurt

2 msk vaniljsocker

 

Gele:

1 dl gelesocker

1 dl lingongglögg

ev. Hushållsfärg

 

1. Mosa kexen så att det endast blir smulor kvar, antingen i matberedare eller lägg kakorna i en blastpåse och kavla med en kavel över dem. Blanda i smöret, gör det till en deg och forma till en stor boll. Lägg bollen i en springform och tryck ut den över hela botten. Ställ den i kylen under tiden.

 2. Dela ett gelatinblad så att det totalt blir 4 hela blad och två halvor, lägg dem i vatten. Koka lingonen och mixa dem när de har kokat upp. Ställ åt sidan. Vispa all grädden hårt och ställ åt sidan.

3. (Jag har gjort två mousser där av tar du bara hälften av all ingredienser till varje mousse.) Vispa ägg, socker lingon/yoghurt i en skål över ett vattenbad (skål över gryta med kokande vatten). Vispa tills smeten har tjocknat och sockret har smällt helt. Ta bort skålen från värmen. Häll ut vattnet , ta upp gelatinet och smält det i värmen från grytan. Tillsätt gelatinet i en fin stråle ner i smeten under tiden som du vispar. Vispa ner mjuktsmör och tag slutligen ner hälften av den vispade grädden.

4. Häll moussen på pepparkaksbotten och jämna ut den så det blir slätt. Ställ den i frysen under tiden som du gör hallonmoussen på samma sätt.

5.Blanda glögg och gelésocker i  en gryta, koka en halv minut. Tillsätt under tiden hushållsfärgen. Låt svalna något tills den börjar tjockna och skeda sedan över tårtan.

6. Garnera tårtan efter eget önskemål.

 

  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0