Vänner

Finns det nått så viktigt och underbart som äkta vänner?! Som Vuxen och förälder blir det inte alltid att tiden finns eller andra måsten som styr åt ett annat håll så att det inte blir av att man träffar sina goa tjejkompisar och hittar på nått skoj bara vi tjejer. Det började för ca 6 år sedan när den första tjejen i gänget fick barn och inte tyckte att hon kom hemifrån. Vi bestämde att vi skulle ses hemma hos någon och äta gott, skvallra och skrapa trisslotter. För pengarna som vi vann skulle vi hitta på nått skoj tillsammans. Det visade sig dock ganska snart att vi inte var nått vidare på spel, då vinsterna uteblev så vi började att lägga till en slant varje gång vi ses. Med jämna mellan rum hittar vi på nått kul tillsammans. Igår kväll  var det min tur att skämma bort de underbara tjejkompisarna. På menyn stod Citrontoppad kyckling filé med potatis och rotfruktsgratäng och till efterrätt blev det en morotstårta som jag hittat på http://madebymaryblogg.blogg.se jag gjorde dock om den lite eftersom jag inte har fyra formar i den storleken hon använde så jag gjorde hela kakan i en silkonform i form av ett hjärta. Jag gjorde två satser morotskaka men en sats med frosting och kolasås och det räckte alldeles utmärkt. Jag ändrade även lite på frostingen mot ursprungsreceptet.

 

 

Morotstårta

Kakan:

3,5 dl Vetemjöl

5,5 dl finrivna morrötter

1 3/4 dl rapsolja

1 ¼ tsk bikarbonat

1 ¼ tsk bakpulver

½ msk mald mandel (jag hoppade över det)

½ tsk kardemumma

½ tsk ingefära

½ tsk salt

3 ägg

Vaniljarom (tog lite på tyck)

 

Limefrosting:

150 g smör

400 g Philadelphiaost

Saft från 1 lime

8-10 dl floursocker

 

Kolasås:

2 dl grädde

1 ½ dl ljus sirap

½ dl socker

 

100 g pecannötter

 

1. Koka samman ingredienserna till kolasåsen i en gryta. Koka på medelvärme och rör om då och då. Koka ca 10-12 min, tills såsen tjocknat något. Låt svalna helt och förvara i kylskåp tills serveringen.

2. Smöra och bröa en form. Sätt ugnen på 175 grader.

Sikta samman mjöl, bakpulver, bikarbonat och kryddorna i en bunke och blanda noga.

Blanda samman strösocker och olja till en vit och porös massa. Arbeta i ett ägg i taget. Blanda med vaniljen. Sikta ner mjölet.

3. Vänd i morötterna och blanda tills allt är blandat. Häll i smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 50-55 min.

4. Blanda alla ingredienserna till frostingen och rör samman tills frostingen är mjuk och fluffig.

5. Låt kakan ligga en stund i frysen, då de blir lättare att dela. Dela bottnarna……gånger. Fördela ca 0,5 cm lager frosting på första delen läg på nästa delen och tryck till, ställ in i frysen 3-5 min och fortsätt så tills alla lager är täckta.

6. Häll över hälften av kolasåsen och spara den andra delen till servering ifall någon vill ha lite extra sås.

 

 

Citron toppad kycklingfilé 4 pot

600 g kycklingfilé

1 tsk grillkrydda

Dressing:

2 msk olivolja

2 msk sweet chilisås

½ tsk salt

½ dl hackad basilika och persilja

1 msk klippt gräslök

1 vitlöksklyfta

1 citron, rivet skal

½ citron, pressad saft

 

1. Gnid in filéerna med grillkrydda och lägg i en ugnsfastform. Stick i en stektermometer i tjockaste delen av filén. Tillaga i ugn 175 grader till filén visar 75 grader. Låt köttet vila 10 min. innan det skivas upp och läggs på ett fat.

2. Blanda ihop alla ingredienserna till dressingen. Skeda dressingen över det upplagda filéskivorna.

Servera med en Potatis och rotfruktsgratäng.

 

Potatis och rotfruktsgratäng 4 pot.

5 potatisar

2 morötter

1 palsternacka

1 gullök

2 dl grädde

1 dl mjölk

1 dl riven ost

 

1. Skala och skiva potatis, lök och rotfrukterna. Varva dem i en smord form. Krydda med salt och peppar mellan varven.

2. Blanda Grädde och mjölk och häll det över formen.

3. Baka i ugn på 200 grader i 40 min. Strö över 1 dl riven ost och gratinera i 10 minuter till tills osten har smält och gratängen fått fin färg.

 

 (Tyvärr missade jag att fota denna goda maten men jag kommer garanterat göra den igen så då får jag lägga in ett kort på den) 

 

       
 

Både maten och tårtan uppskattades, men det blev ändå massor över av både mat och tårta så det blev till att göra lunchlådor till hela vecken och tårtan fick Peter ta med till jobbet idag så jag hoppas att de blir nöjda där också.

 

 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag tänkte att du nog lagt ut receptet på kakan här... Det var grymt god!! Ska baka till fredag när vi ska träffa föräldrargruppen. :)

Svar: Åh, vad roligt.
Åsa Ahlén

2013-10-30 @ 15:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0