Äpplecupcakes

”Mamma, jag är sugen på nått, nått sött” Ja, så låter det allt för ofta hemma hos oss men det är ju inte alltid en treåring får sin vilja igenom på denna fronten men idag tänkte jag, att varför inte slänga ihop nått till efterrätt. Det stod ju soppa (med bara 0,5p) på menyn så nått gott efter kunde väl aldrig skada… Vad vill du baka då frågade jag och svaret viste hon med en gång: MUFFINS!! Så efter lite klickande på olika bloggar för att hitta inspiration kom vi fram till att vi skulle göra våra första cup cakes. Hittade ett recept på mariasbakglädje.blogg.se .

 

 

Äpplecupcakes

2 ½ dl mjöl

½ tsk kanel

½ tskbikarbonat

1/4 tsk malen nejlika

1 ½ dl socker

½ dl sirap

2 ägg

2 dl äppelmos

 

Blanda alla torra ingredienser utom socker i en bunke. Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner äggblandningen, sirap och äppelmosen ide torra ingredienserna. Fördela i formar och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20 min.

 

Buttermilk frosting

2 ½ dl mjölk

5 msk vetemjöl

1 tsk vaniljextrakt

½ tsk vaniljpulver

1 ½ dl socker

200 g rumstempererat smör

 

Häll mjölken i en kastrull och vispa ner mjölet. Värm på medelvärme och rör om hela tiden tills mjölken tjocknar. Detta tog ca 5 min för mig. Låt den redda mjölken svalna till rumstemperatur, tillsätt vaniljextrakt och vaniljpulver.

Vispa smör och socker vitt och smidigt. Blanda sedan ner mjölkkrämen och vispa med elvisp tills krämen får ungefär samma konsistens som tjockvispad grädde.

 

 

Jag och Jonna började att göra minicupcaks men smeten tog aldrig slut så vi gjorde två stora som Peter och Jonna kunde mumsa i sig efter den goda broccolisoppan. I min smak tyckte jag att frostingen hade för mycket smörsmak men Peter och Jonna som gillar smör tyckte att det var super goda. Svärfar kom förbi lite senare och fick smaka på en som blivit över, även han tyckte om dem. Nästa gång kan jag tänka mig att byta smöret mot philadelphiaost.

 

   
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0