Budapesttårta

 
 

Våren är på ingång det märks nu och det känns ju helt underbart. Idag har jag vart ledig efter att ha jobbat hela helgen och skall även jobba denna helgen som kommer. Jag och Peter passade på att börja med arbetet att flytta på Syrenplantor som sitter lite här och var på gården till där vi ska ha häck och staket. Barnen lekte så bra under tiden vi grejade, det värmer så gott i mammahjärtat när man ser hur kul de har när de leker ihop. Arbetet med syrenhäcken känns som ett arbete som kommer ta tid men nån gång skall det börjas, ska fortsätta imorgon också.

 

Tänkte dela med mig av receptet på Budapest tårta som jag gjorde till Peters kalas som vi hade för några veckor sedan. Själv har jag aldrig varit så mycket för budapest men det är nog Peters favorit tårta därför fick det ändå bli en. Detta receptet är för 6 personer men oftast är man ju fler på kalasen så jag brukar göra dubbel satts i en och samma långpanna .

 

 

 

Budapesttårta

3 äggvitor

3 dl socker

1 påse snabbmarsanpulver (50g)

100g finhackade hasselnötter

 

Fyllning:

3 dl vispgrädde

Mandariner/hallon/jordgubbar eller vad man känner för (använder själv oftast hallon)

Block choklad

 

Vispa äggvitor, tillsätt socker under fortsatt vispning, rör ner marsanpulver och nötter.

Bred ut på ett bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 15-20 minuter.

 

 
 
 
Jag skapade några roliga vimplar för att få tårtan lite mer levande
Fram med papper, sax, kritor, lim och svart penna...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0