Riktig husmanskost

För en tid sedan gick en kär släkting bort. Hon var väldigt duktig i köket både när det gällde matlagning och bakning. Idag tänkte jag på henne och mindes ett ridläger när jag var liten och jag bodde några dagar hos henne och hennes man.  Det är mycket varma minnen jag har från några dagar ur mitt liv som barn. Hästar var ju allt så det är klart att det var spännande och kul med ridläger men jag mins att jag tyckte att det var minst lika spännande att sova över hos min släkting som bodde centralt i ett samhälle (vilket inte bonntösen var van vid), jag kunde cykla till ridskolan och själv klar var jag huvudpersonen hemma hos dem och fick bestämma allt vad hon skulle baka och laga för mat till mig. Jag mins framförallt att jag valde Dillkött, inte helt vanligt att en 8-9 åring (eller vad jag kan ha vart) väljer det eller ens vet vad det är... men hennes dillkött var nått extra och jag kan än idag minnas hur vi satt alla tre vid det runda bordet efter en dag i stallet och åt just dillkött.
Jag ärvde en stor receptsamling som jag inte hunnit gå igenom än, kanske finns just hennes recept där men idag blev det ett recept från nätet som jag hittade på www.kokaihop.se/recept/dillkott-6 men det var minst lika gott. 
Härliga minnen!!
 
 
 
 
Dillkött:
800 g kalvbog utan ben
1 st gul lök
1 st morot
1,5 L vatten
3 st buljongtärningar
 
Sås:
4 dl buljong från köttet
2 dl vispgrädde
3 msk ättiksprit 12%
3 msk socker
2 dl hackad dill
 
Morötter:
4 st morötter
2 tsk olivolja
1 st citron, rivet skal
3 msk gräslök
3 msk hackad dill
 
1. Skär köttet i tärningar ca 4x4 cm. Skala lök och morot och skär i mindre bitar. Lägg i köttet i en gryta och häll på vatten.
 
2. Låt köttet koka upp och skumma av noga. Tillsätt buljongtärningar, lö och morot. Låt koka  2 timmar och 20 min under lock tills köttet är riktigt mört.
 
3. Sila över 4 dl buljong i en kastrull. Tillsätt grädde, ättiksprit och socker och låt koka 5 min., smaka av med salt. Red med majsstärkelse. Blanda ner dillen i såsen.
 
4.Skala morötterna och koka dem mjuka i saltat vatten. Låt rinna av och blanda med olja, citronskal, gräslök och dill.
 
5. Plocka köttet rent från lök och morot. Värm köttet i såsen och servera med kokt potatis och morötterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0