Sopplunch

Igår kom min moster, mamma och kusinbarn på besök. De hade tagit med sig god fika när de kom och jag fixade lunch. Det med mat till dessa gäster är inte det lättare eftersom mamma och moster inte äter kött , mitt kusinbarn äter inte heller vad som helst. Jonna fick välja och då ville hon ha gosoppa som hon kallar en soppa som jag brukar göra. När hon sa det tyckte jag att det var en bra idé för köttfärsen går ju byta mot quornfärs och uppskattas inte soppan så köpte jag goda frallor. Tro det eller ej men soppan uppskattades av alla inte konstigt att Jonna kallar den för gosoppa alltså. Jag gjorde en dubbel satts så det räckte till idag också.


Gosoppa
1 gul lök
2 morötter 
2 potatisar
1 bit rotselleri 
200 g älg eller nötfärs
1 mask maträtt
1 L köttbuljong
4 dl passerade tomater
1 tsk basilika 
Salt och peppar

Grov riv lök och rotfrukterna.
Fräs lök och köttfärsen i matfettet i en gryta. Rör ner rotsakerna och tillsätt köttbuljong och tomaterna. Koka upp och tillsätt sedan salt, peppar och basilika. Låt koka ca 15 min.
Servera gärna med en klick turkisk yoghurt.



Till efterrätt hade vi gjort en pannacotta och till det serverade vi med smörstekta äpplebitar med pepparkakskryddor  det blev en god kombo som säkert kommer att göras fler gånger innan jul.

 Panacotta 4 pot.
1 dl gelésocker multi
4-5 dl grädde
Vaniljsocker

Blanda samman allt i en gryta.
Låt koka 30 sek.
häll upp i glas och ställ in dem i kylskåp och låt dem stå där tills de stelnat.
Servera med tex bär eller pepparkaksstekta äpplen.



Tack mamma, Anita och Josefin för ert besök!

Kommentarer
Postat av: mamma Kerstin

Tack själv för en jättetrevlig dag, bra att jag fick recept på goda soppan.

Svar:
Åsa Ahlén

2014-10-29 @ 19:46:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0