Jonna 5 år


Vår älskade lilla Jonna har blivit 5 år, lilla tjejen håller på att bli stor! 


I år delade vi på alla kalaser så att det blev 4 lite mindre kalaser, 2 små släkt kalaser och två barnkalas ett för några barn från förskolan och ett för andra barn utanför förskolan. Kändes ändå som ett lyckat koncept nu när både jag och Peter inte är helt krya. 

På Jonnas födelsedag gjorde jag en super god jorgubbstårta som uppskattades av alla men lite extra kul var det när kusinen  (som är mycket skeptisk till tårta) bad om en bit till, givetvis fick han med sig biten som blev över hem och smaskade på den även dagen efter. 

Midsommartårta 12-14 pot
110 g smör
2 1/4 dl sirap
1 msk socker 
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl 
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vaniljsocker 
1 dl kakao
2 dubbeldaim (à 56 g)
Smör + ströbröd till formen

Fyllning:
5 gelatinblad
1/2 +1 liter färska jordgubbar 
3 äggulor 
2 dl florsocker 
6 dl vispgrädde 

1. Sätt ugnen på 175 grader.  Vispa smör, socker och sirap päsigt. Rör ner äggen.
2. Blanda vetemjöl, salt , vaniljsocker och kakao.  Hacka damen grovt. Tillsätt mjölblandningen och damen i smeten.  Bred ut smeten i en smord bröad springor, ca 24 cm i dm.
3. Grädda i ca 20 min och låt svalna.
4. Blötlägga gelatinbladen 5 min i kallt vatten.
5. Mina 1/2 liter jordgubbar med en stavmixer till en slät pure.
6. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden lilla lös konsistens.
7. Värm 1/2 dl av jorgubbspuren i en kastrull.  Tag upp gelatinbladen och tillsätt dem i kastrullen . Låt smärta på svag värme. Rör ner gelantinblandningen i resten av purén.
8. Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll smeten över botten. Ställ minst 4 timmar i kylskåp eller frysen. Tina 4 timmar i rumstemperatur vid servering.
9. Toppa tårtan med 1 liter jordgubbar. 

En perfekt tårta som jag tror alla gillar och som smakar sommar!!  Det är ju bra med tårtor som man kan förbereda flera dagar eller veckor innan om man vill det och sedan är det bara att ta fram den o ställa på bänken innan servering och den snor då ingen plats i kylen som annars är så proppfull när det är kalas.


På nästa kalas fick jag en beställning av dottern på en barbietårta som skulle ha blå klänning. Jag gjorde det enkelt för mig och gjorde en glasstårta.  Receptet på "krasig glass" finns på bloggen sedan innan och så vispade jag bara lite grädde som färgades blå. Även denna blev uppskattad.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0