Födelsedagar



Trotts dålig uppdatering här på bloggen och breaket på bakning så har jag ju ändå bakat lite till speciella tillfällen men då har jag valt att göra lite enklare men ändå goda tårtor/kakor. Under våren har ju nämligen Peter, Alvar och även jag firat födelsedag men även en och annan fikagäst har vart här oxå. 

Peter var först ut i februari. Då gjorde jag en smarrig vit kladdkaka med blåbär, mumsig. Bjöd även tjejkompsarna på den när jag hade bjudning för dem. Jonna och kusinen ville ha en vanlig kladdkaka och dekorerade den själva, de blev mycket nöjda och hade väldig skoj och hördes mycket fniss när de gjorde den...

Näst på tur att fylla år i familjen var Alvar, eftersom det bara är en vecka mellan mig och Alvars födelsedagar slog vi ihop våra kalas och bakade en super god och enkel cheese cake. Det bästa med den är att den ser så avancerad ut men det är den inte... Denna cheese  cake har blivit en favorit här hemma så den har vi bjudit mycket på det senaste när vi haft besök.

Näst på tur att fylla år är Jonna som fyller i juni. Att fylla 5 år är nått riktigt stort och det finns mycket tankar och funderingar om alla kalas som vår lilla prinsessa vill ha... får se vad mor och dotter kan enas om den dagen...


Vit kladdkaka med blåbär  8-10 bitar
100 g smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker 
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl färska blåbär 
serveras med
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl blåbär
Hallon efter smak

Smält smöret. Ta bort kastrullen från värmen och lägg i chokladen i bitar tills den har smält.

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i smör, vaniljsocker och mjölet i smeten.

Häll upp i en bakform och lägg på blåbären. Grädda i 15 min i 200 grader.

Vispa grädden och blanda ner hallonen på slutet. Garnera kakan med grädden och blåbären.





Jonna och Wilma tårta med extra allt!!!



Blåbärscheesecake
Botten
14 st digestiveke Kex
100 g smör
Fyllning
200 g philapelphiaost
1 1/2 dl florsocker 
3 tsk vaniljsocker 
3 dl vispgrädde
1 påse hallonkräm pulver (tror att de slutat säga pulvret så jag fick köpa färdig kräm,dden är dock lite lösare)
2 dl vatten
djupfrysta blåbär

Krossa kexen och blanda med smält smör.
Lägg ett smörpapper i botten på en form med löstagbar kant.
Platta ut Kex smeten i formen.
Ställ i kylen i ca 3 Tim. 

Vispa grädden hårt. Blanda philapelphiaosten med florsocker och vaniljsocker och blanda sedan ner det i grädden. Lägg fyllningen på kakan och låt stå i kylen,ggärna till nästa dag.

Vispa ihop hallonkrämspulver och vattnet och låt det stå och svälla en stund. Bred ut det på kakan och strö på djupfrysta blåbär.

Garnera gärna med några färggranna bär eller frukter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0