mera tårtor...

....som jag sagt tidigare har jag ju hittat nått jag verkligen tycker är kul. Så när Jonna fyllde tre år för lite mer än en månad sen fick jag en ny utmaning, den lät så här "mamma jag vitt ha en tårta med Hallo Kitty och en Barbietårta". Barbietårtan hade Peter sett på ett bageri i Göteborg och tatt ett kort och visat henne för länge sedan men detta kom hon tydligen ihåg. Sagt och gjort, jag antog utmaningen som var både kul, pillig och framför allt en smula svår. Barbietårtan var den lättaset.
 
Det var några av gästerna på dopet som tyckte att tårtorna var lite för söta (fast de flesta sa att de var goda i alla fall) så denna gången gjorde jag en lite mindre söt fyllning.

 
 Hallonfyllning
300 g hallon som varit fryst
1 dl hårdvispad grädde
 
Mosa hallonen med en stavmixer.Om moset känns rinnit kan man tillsätta lite marsanpulver så att den inte längre känns rinnig. Vänd ihop allt och låt det stå i kylen ett par timmar. Det går bra att byta ut hallonen mot jordgubbar eller blåbär.
 
Bilden skrev jag ut från datorn och gjorde varje liten bit i hård papp som jag sedan kunde skära ut i sockerpasta och sätta ihop del för del, detta var det jobbigaste momentet.....
 
Farmor och farfar skulle ut på resa när 3-årskalaset skulle vara så de kom några dagar innan och fick smaka av Kittytårtan.

 
Till nästa kalas blev det Barbietårta. Jag gjorde en vanlig tårtbottensmet som recep till doptårtan, jag la den i en stålbunke som har en rundad form och i botten hade jag en kladdkaka. Jag la ett lager med hallon fyllningen och ett lager med bara hallon och marsanpulver ocg ett lager med vaniljkräm (fuskade och gjorde den på pulver).
 
Tårtan var mycket smaskig och uppskattades. Denna gången var tårtan helt laktosfri.
 
Båda kalasen blev mycket lyckade, det grillades korv på båda kalasen efter önskningar från treåringen, det sprutades vatten från vattenpistolen som hon fick, det cyklades och alla var nöjda. De (..eller framförallt Peter) som tyckt att Dop-tårtorna var för söta tyckte att dessa var bättre och de som inte klagade förra gången var lika nöjda denna gång, ...men nöjdas var nog Jonna (ni skulle ha sett henne när hon såg tårtorna första gången). En mycket nöjd mamma också :). Men alla dessa roliga tårtor jag gjort gör mig nästan knäpp, nu går jag bara och tänker vad man kan göra nästa gång. Jag och Jonna var på biblioteket en dag och lånade böcker och även om jag inte ska göra några tårtor precis just nu var jag tvungen att låna några för att få tips och inspiration..
 
Kramisar Åsa
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0