Årets pepparkakor

 

Årets pepparkaksbak har gått av stapel nu på förmiddagen. Degen hade vi gjort, jag och Jonna, redan i måndags. Jag har ett grundrecept på en god pepparkaksdeg som jag brukar göra vare år men ibland varierar jag mig med olika smaksättningar. I år tog jag i skal från en hel apelsin samt en skvätt citronsaft. Resultatet blev en ritig höjdare, riktigt smaskiga och krispiga blev dom.

 

 
 

Åsas kryddiga pepparkakor

125 g smör

125 g margarin

2 dl sirap

4 dl socker

3 msk kanel

1 ½ msk kardemumma

1 ½ msk kryddnejlikor

1 ½ tsk ingefära

2 dl vatten

1 msk bikarbonat

13 dl vetemjöl + till utbaket

 

Smält smör och margarin tillsammans med sirap i en gryta, rör om väl. Häll i vatten och rör om. Lägg i sockret och kryddorna tillsammans i grytan. Låt blandningen svalna till rumstemperatur. Blanda mjöl med bikarbonat och häll det i smeten. Arbeta ihop till en lös deg. Låt degen vila svalt i ett till två dygn.

 

(Årets smak 2013 skal från en apelsin samt en skvätt citronsaft= tummen upp ;) )

 

 

Jag kom på att jag ju kunde skriva lite roliga meddelanden på pepparkakorna, synd bara att jag kom på det lagom till sista plåt… Nästa helg är vi hembjudna till några vänner för att baka pepparkakor tillsammans, får ta med mina bokstavsformar hem till dem och fortsätta där….

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alla i familjen fick sin egen lilla pepparkaka, även Rasmus...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0