Farsdag

 
Vad vill du köpa till pappa i farsdagspresent frågade jag Jonna i början av veckan, jag vill köpa en utflykt och göra nått kul fick jag till svar. Så bowlinghallen på Lumber och Karle bokades, farmor, farfar, Claes, Stefan, Sofie, Hampus, Alfred och Wilma följde också med. Dagen avslutades hemma hos barnens Farmor och Farfar där det bjöds på pizza.
 
 (Jonna och Wilma gillade bowlingen)
 

 

 I onsdags bakade jag och Jonna även en farsdagtårta, för det tycker vi ju är kul. Valet av tårta var ganska givet eftersom Peter gilla moussetårtor, han hade även köpt en lakritssirap på matmässan i Göteborg som vi var på för några veckor sedan och hallon är lite av en favorit hos honom. Jag gjorde en botten av oreokex och sedan en lakritsmousse och hallonmousse på det, toppade med en hallon/citrongelé och garnerade med lakritsgodiskulor. Den var riktigt mumsig och kommer garanterat göra den igen men kanske att jag tar lite mindre lakrits då för det tog över smaken lite och hallonsmaken kom inte riktigt fram. Peter tyckte i alla fall att den var super god och fin.

 

 

Lakrits och hallonmoussetårta med oreobotten

 

Botten:

16 st Oreokex

50 g mjukt smör

 

Moussen:

5 st Gelantinblad

8 st Äggulor

4 dl socker

200 g mjuksmör

4 dl Grädde

¾ dl Lakritssirap

4 dl frysta hallon

 

Gele:

1 dl gelesocker

1 dl saft (använde hallon och citron)

ev. Hushållsfärg

 

1. Mosa kexen så att det endast blir smulor kvar, antingen i matberedare eller lägg kakorna i en blastpåse och kavla med en kavel över dem. Blanda i smöret, gör det till en deg och forma till en stor boll. Lägg bollen i en springform och tryck ut den över hela botten. Ställ den i kylen under tiden.

 2. Dela ett gelatinblad så att det totalt blir 4 hela blad och två halvor, lägg dem i vatten. Koka de frysta hallonen. När de kokat upp mixa dem och sila bort kärnorna. Ställ åt sidan. Vispa all grädden hårt och ställ åt sidan.

3. (Jag har gjort två mousser där av tar du bara hälften av all ingredienser till varje mousse.) Vispa ägg, socker lakrits/hallon i en skål över ett vattenbad (skål över gryta med kokande vatten). Vispa tills smeten har tjocknat och sockret har smällt helt. Ta bort skålen från värmen. Häll ut vattnet , ta upp gelatinet och smält det i värmen från grytan. Tillsätt gelatinet i en fin stråle ner i smeten under tiden som du vispar. Vispa ner mjuktsmör och tag slutligen ner hälften av den vispade grädden.

4. Häll moussen på oreobotten och jämna ut den så det blir slätt. Ställ den i frysen under tiden som du gör hallonmoussen på samma sätt.

5.Blanda saft, gelésocker i  en gryta, koka en halv minut. Tillsätt under tiden hushållsfärgen. Låt svalna något tills den börjar tjockna och skeda sedan över tårtan.

6. Garnera tårtan efter eget önskemål. Jag använde godiskulor av lakrits.

 

 
 
(Allt som behövdes)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0